ad. dr Beata Gramza

Urodziła się w Białymstoku i tam rozpoczęła edukację muzyczną, najpierw w klasie akordeonu, a potem w klasie śpiewu wybitnej polskiej śpiewaczki i pedagoga prof. Haliny Słonickiej. Studia na wydziale wokalno-aktorskim ukończyła z wyróżnieniem w klasie prof.Katarzyny Rymarczyk w Akademii Muzycznej im.F.Nowowiejskiego w Bydgoszczy.
Dwukrotnie była stypendystką Ministerstwa Kultury i Sztuki. W 1990 roku została laureatką Międzyuczelnianego Konkursu Wokalnego we Wrocławiu, w kategorii oratoryjnej. W 1991 roku otrzymała wyróżnienie i nagrodę specjalną za wykonanie arii polskiego kompozytora na Konkursie Sztuki Wokalnej im. Ady Sari. Reprezentowała Akademię Muzyczną w Bydgoszczy na Festiwalu Mozartowskim Wrocław 1991, zaś rok później zaproszona była do udziału w Koncercie Roku w Galerii Porczyńskich w Warszawie.
Umiejętności wokalne doskonaliła na kursach mistrzowskich prowadzonych przez znakomitych śpiewaków i pedagogów : Teresę Żylis-Gara, Ingrid Kremling, Edith Mathis, Andre Orlowitza.
Na scenie bydgoskiej Opery Nova zadebiutowała w 1994 roku w operze „Czarodziejski Flet” W.A.Mozarta. W kolejnych sezonach artystycznych, do 2002 roku, występowała m.in. w partii Liu w „Turandot” G.Pucciniego, Anny w „Nabucco” G.Verdiego, Donny Elviry w „Don Giovannim” W.A.Mozarta, Giulietty w „Opowieściach Hoffmanna” J.Offenbacha, Micaeli w „Carmen” G.Bizeta, Hanny w „Strasznym Dworze” S.Moniuszki. Z powodzeniem wykonywała również partie operetkowe w „Wesołej Wdówce”, „Carewiczu” i „Krainie Uśmiechu” F.Lehara. Repertuar ten wykonywała wielokrotnie podczas turnee w Niemczech, Holandii i Francji.
Jako solistka Opery Nova w Bydgoszczy nagrodzona została przez dziennikarzy „Złotą Maską” za: „partię Donny Elviry w „Don Giovannim”, muzykalność, liryzm i stałe doskonalenie kunsztu wokalnego”, a także wzięła udział w Międzynarodowym Konkursie Opery Włoskiej „I Ranieri I Cestelli” w Berlinie i znalazła się w gronie finalistów występujących w Galowym Koncercie w Deutche Oper.
Artystka koncertuje również na estradach filharmonicznych wykonując repertuar oratoryjny i muzykę kameralną. Współpracowała z Filharmonią Pomorską, Capellą Bydgostiensis i Kwartetem Pomorskim, Lubuską Sinfoniettą, Gorzowską Orkiestrą Kameralną, Filharmonią Podlaską i Chórem Politechniki Białostockiej, poznańskim zespołem muzyki dawnej Musica Maxima, Orchester der Frankfurter Musikfreunde, szczecińskim Artes Enasmble, a także z Cygańskim Teatrem muzycznym „Terno”.
Ważne miejsce w jej życiu zawodowym zajmuje pedagogika wokalna: lubi pracować z młodzieżą podczas różnego typu warsztatów wokalnych, od roku 2006 prowadzi klasę śpiewu solowego w Szkole Muzycznej II stopnia w Gorzowie Wlkp., a od roku 2014 prowadzi zajęcia na Wydziale Wokalno-Aktorskim Akademii Muzycznej im .F. Nowowiejskiego w Bydgoszczy.