st. wykł. dr Aleksandra Brejza

Ur. w 1963 r. w Inowrocławiu, kompozytorka. Ukończyła PSM I i II stopnia w Inowrocławiu, w klasie fortepianu prof. A. Drzewieckiego. Jest absolwentką Wydziału Kompozycji i Teorii Muzyki Akademii Muzycznej im. F. Nowowiejskiego w Bydgoszczy, w klasie kompozycji prof. F. Woźniaka. Obecnie pracuje w rodzimej uczelni na stanowisku adiunkta, realizując zajęcia z kompozycji, technik kompozytorskich XX wieku, propedeutyki kompozycji i aranżacji. Uzyskała stypendia Ministra Kultury i Sztuki (1998) oraz Związku Kompozytorów Polskich (1989). Uczestniczyła w Kursach Młodego Kompozytora, zorganizowanych przez ZKP (1988) oraz w Międzynarodowych Kursach Kompozytorskich, odbywających się w ramach Seminarium Bartokowskiego w Szombathely na Węgrzech (1992). Jest laureatką nagrody głównej I Uczelnianego Konkursu na Fugę, zorganizowanego przez Akademię Muzyczną w Bydgoszczy (1986). Została dwukrotnie wyróżniona w Ogólnopolskim Konkursie Kompozytorskim Młodego Kompozytora ZKP im. T. Bairda: za Kwartet smyczkowy (1989) oraz za Ultimum moriena na wielką orkiestrę symfoniczną (1993). Otrzymała I wyróżnienie na Międzynarodowym Konkursie Kompozytorskim „Pomorski Siew św. Wojciecha” w Gdańsku za Kantyczki na chór mieszany (1996). Jest też finalistką Międzynarodowego Konkursu Kompozytorskiego The London Prize, zorganizowanego przez Londyński Chór Kameralny (2000) oraz laureatką II nagrody w Ogólnopolskim Konkursie Psalmodycznym w Katowicach (2002).

Ważniejsze kompozycje:
Canzona e fughetta na skrzypce (1987);
In a pour A na fortepian; Rondo giocoso na fortepian (1987);
Ody Horacego na głosy solowe, chór i orkiestrę (1987);
En avance na wielką orkiestrę symfoniczną (1988);
Kwartet smyczkowy (1989);
Trzy pieśni do tekstów poetyckich Anny Achmatowej na głos i dwa flety (1990);
To, co niesłyszalne do tekstów Jose Limy na narratora i orkiestrę (1992);
Kantyczki na chór mieszany (1993);
Ultimum moriena na wielką orkiestrę symfoniczną (1993);
Continuum na orkiestrę smyczkową (1994);
Trzy pieśni do tekstów poetyckich Marii Pawlikowskiej-Jasnorzewskiej na mezzosopran i fortepian (1994);
Musica sphaerae na chór i perkusję (1995);
Psalmus 95 na chór dziecięcy, mieszany i orkiestrę (1997);
Hommage a Bela Bartók na kwartet smyczkowy (1998);
Study of Nomos na fortepian (1999);
Study of Nomos na marimbę (2000);
Hommage a Zoltan Kodaly na kwartet smyczkowy (2001);
Dwie sceny z Giotta na flet i organy (2002);
Psalm 95 na chór mieszany (2002);
Psalm 110 na chór mieszany (2002);
Dwie pieśni do tekstów poetyckich Czesława Miłosza (2003);
Lacrimosa na chór i orkiestrę smyczkową (2003);
Trzy Pieśni do tekstów Mieczysława Jastruna (2004);
De profundis na chór mieszany z organami (2004);
Stabat Mater na chór mieszany i smyczki (2005;
Stocheia na orkiestrę smyczkową (2006);
Hommage a nous na fortepian (2006);
Maiandros na flet i taśmę (2007);
Stocheia na dwa fortepiany (2008);
Ogrody na flet i klawesyn (2008);
Requiem na sopran, baryton, chór i orkiestrę (2008-2009);

Utwory dla dzieci