prof. dr hab. Jacek Greszta

Jacek Greszta (bas) – w 1986 roku podjął studia w Akademii Muzycznej w Warszawie na Wydziale Wokalno-Aktorskim w klasie A. Dankowskiej. Od 1989 roku kontynuował studia w Akademii Muzycznej w Poznaniu, w klasie M. Moździerza. Dyplom uzyskał w 1993 roku. Od ostatniego roku studiów związany jest Operą Nova w Bydgoszczy, a od 1993 roku z Operą Śląską w Bytomiu. Brał udział w konkursach wokalnych: im. Ady Sari w Nowym Sączu, im. Adama Didura w Bytomiu oraz Belvedere w Wiedniu.
Współpracował z Operą Szczecińską, Teatrem Muzycznym „Roma” w Warszawie, Operą Bałtycką i Operą Krakowską. Uczestniczył w premierowych spektaklach jubileuszowych 50-lecia Opery Śląskiej, Opery Krakowskiej i Opery Nova w Bydgoszczy. Występował ze znakomitymi polskimi śpiewakami, m in.: Andrzejem Hiolskim, Andrzejem Saciukiem, Romualdem Tesarowiczem i Stefanią Toczyską. Brał udział w spektaklach reżyserowanych przez Wiesława Ochmana. Wielokrotnie odbywał tournée po krajach Europy Zachodniej z Operą Śląską oraz Operą Nova. Występował w Niemczech, Austrii, Słowacji, Szwajcarii, Danii, Szwecji, Norwegii, Francji, Belgii, Holandii, Portugalii, Rosji, Ukrainie, Kanadzie i Meksyku. Współpracował z Orkiestrą Włościańską im. K. Namysłowskiego w Zamościu, Filharmonią Zielonogórską, Lubelską, Zabrzańską, Pomorską, Koszalińską. Uczestniczył w festiwalach operowych w Cieszynie, Bydgoszczy, Poznaniu i Wiltz.
W swoim dorobku ma liczne partie operowe: Zuniga w Carmen G. Bizeta, tytułowy Mefistofeles A. Boito, Gremin w operze Eugeniusz Oniegin P. Czajkowskiego, Nilakantha w Lakmé L.Delibesa, Stolnik i Dziemba w Halce, Zbigniew i Skołuba w Strasznym dworze S. Moniuszki, Don Alfonso w Cosi fan tutte, Sarastro w Czarodziejskim flecie, Leporello w Don Giovannim W. A. Mozarta, Pimen w Borysie Godunowie M. Musorgskiego, Crespel w Opowieściach Hoffmanna oraz Hrabia Oskar w Rycerzu Sinobrodym J. Offenbacha, Oros w Manru I. J. Paderewskiego, Alvise w Giocondzie A. Ponchiellego, Benoit w Cyganerii, Bonza w Madama Butterfly, Angelotti w operze Tosca G.Pucciniego, Don Basilio w Cyruliku sewilskim G.Rossiniego, Ramfis i Faraon w Aidzie, Zachariasz w Nabucco, Sparafucile i Monterone w Rigoletto, Ferrando w Trubadurze i Doktor w operze Traviatta G. Verdiego, Carnero w Baronie Cygańskim J. Straussa oraz Wodnik w Rusałce A. Dvořáka.
Wykonywał partie solowe w dziełach oratoryjno-kantatowych, m.in. Requiem d-moll, Msza koronacyjna C-dur, Msza c-moll W. A. Mozarta; Magnificat J. S. Bacha; Msza Nelsońska J. Haydna; Requiem G. Verdiego.
Uczestniczył w nagraniu DVD jedynego dzieła operowego I. J. Paderewskiego Manru (rola Orosa), zrealizowanym przez zespół Opery Nova w Bydgoszczy. Nagranie to zostało nagrodzone Złotym Orfeuszem („Orphée d’Or” de l’Academie du Disque Lyrique) w kategorii „Najlepsza inicjatywa audiowizualna” w 2013 roku w Paryżu.

Za swoją działalność artystyczną został dwukrotnie nagrodzony przez Marszałka Województwa Kujawsko-Pomorskiego.

Pracę pedagogiczną podjął w Akademii Muzycznej w Bydgoszczy w 2006 roku. W 2013 roku obronił pracę doktorską i od kwietnia 2014 roku był adiunktem na Wydziale Wokalno-Aktorskim tejże uczelni. Stopień doktora habilitowanego sztuk muzycznych w dyscyplinie artystycznej wokalistyka uzyskał w styczniu 2016 r. W kwietniu 2021 r. otrzymał tytuł profesora sztuki.

Pełnił funkcję Kierownika Katedry Wokalistyki. Wydziałowe Kolegium Elektorów wybrało go na stanowisko Dziekana Wydziału Wokalno-Aktorskiego w kadencji 2020-24.