dr Paweł Kwapiński

Paweł Kwapiński – studia magisterskie ukończył z wyróżnieniem na Uniwersytecie Muzycznym Fryderyka Chopina w Warszawie w klasie kompozycji Prof. Pawła Łukaszewskiego. W latach 2013-2017 warsztat kompozytorski pogłębiał w ramach Podyplomowych Studiów Kompozycji w UMFC w klasie prof. Mariana Borkowskiego, które ukończył z wyróżnieniem. W roku 2018 uzyskał z wyróżnieniem stopień doktora sztuk muzycznych w specjalności „kompozycja” (promotor: prof. dr hab. Marian Borkowski) w UMFC. Ukończył z wyróżnieniem Ogólnokształcącą Szkołę Muzyczną I i II stopnia im. Feliksa Nowowiejskiego w Gdańsku w klasie gitary Joanny Rudnickiej.

Jest laureatem wielu konkursów kompozytorskich, m.in.:

 

 

 

 

  • I Konkurs Kompozytorski Koła Naukowego WKDiTM UMFC w Warszawie
  • III Konkurs Kompozytorski im. Zygmunta Mycielskiego
  • Konkurs Kompozytorski z okazji 40-lecia Instytutu Polskiego w Wiedniu
  • IX Konkurs Kompozytorski im. Zygmunta Mycielskiego
  • 4. World Championship in Composition we Wiedniu – II nagroda
  • 55. Konkurs Młodych Kompozytorów im. Tadeusza Bairda – I miejsce

Zdobywał nagrody również na konkursach instrumentalistycznych, m.in.:

  • IV Konfrontacje Gitarzystów w Pucku
  • III Spotkanie Metodyczne Gitarzystów – najwyższa punktacja
  • IV Ogólnopolski Konkurs Gitary Klasycznej w Kielcach – I miejsce
  • XVIII Ogólnopolski Konkurs Gitary Klasycznej w Koninie – I miejsce
  • V Międzynarodowym Festiwalu Muzyki Gitarowej w Ełku – I miejsce

Inne osiągnięcia:

  • finalista Jean Sibelius Composition Competition
  • kompozycja Dance of piano została zarekomendowana przez polską sekcję International Society for Contemporary Music do wykonania podczas Światowych Dni Nowej Muzyki ISCM w Pekinie
  • stypendysta Ministerstwa Kultury i Dziedzictwa Narodowego, Miasta Gdańska, Stowarzyszenia Autorów ZAiKS oraz Ministerstwa Kultury w Rumunii.

Twórczość Pawła Kwapińskiego obejmuje muzykę instrumentalną (solową, kameralną i symfoniczną), chóralną oraz elektro-akustyczną. Jego kompozycje były wykonywane przez uznanych solistów, zespoły oraz orkiestry. Współpracował także z uznanymi muzykami jazzowymi. Wiele jego utworów zostało wykonanych w ramach festiwali, m.in.: Międzynarodowy Festiwal Muzyki Współczesnej „Warszawska Jesień”, Warszawskie Spotkania Muzyczne, Festiwal Muzyki Współczesnej „Nowa Muzyka” w Bydgoszczy, „Muzyczna Scena Młodych” w Toruniu, Gdańskie Impresje Muzyczne, Nowe Akordeonowe Konwencje, Gdańska Sztuka Interpretacji Muzyki Akordeonowej XX i XXI Wieku, Międzynarodowy Festiwal Muzyki Gospel Camp Meeting, Bałtycki Festiwal Nauki. 

Jako instrumentalista wykonał wiele solowych koncertów w Polsce i poza granicą (m.in. Kraków – Filharmonia im. Karola Szymanowskiego; Włochy, Mediolan – Teatro dei Filodrammatici; Francja – cykl koncertów w ramach XI Festival de Musique Baroque d’Auvergne).   

Uczestniczył jako referent i słuchacz w wielu konferencjach naukowych, m.in.: „International Composers’ Forum” w Bukareszcie, „Dialog nowoczesności z tradycją” w Uniwersytecie Muzycznym w Warszawie. 

Jako animator kultury organizował koncerty muzyki współczesnej samodzielnie oraz w ramach działalności w organizacjach, m.in. Związku Kompozytorów Polskich. 

Powstało kilka prac naukowych dotyczących twórczości muzycznej Kwapińskiego: Marcin Tadeusz Łukaszewski, „The Piano Dance” Pawła Kwapińskiego: nowe drogi czy synteza muzyki fortepianowej?, „Aspekty Muzyki” tom 8, Gdańsk 2018; Marcin Tadeusz Łukaszewski, Twórczość fortepianowa kompozytorów polskich w latach 2000-2017 na przykładzie wybranych utworów, „Seminare” tom 39 nr 1, Warszawa 2018; Maciej Lange, Sposób kształtowania sonorystyki w utworach na multiperkusję solo na przykładzie kompozycji Mariana Borkowskiego, Alicji Gronau i Pawła Kwapińskiego, dysertacja doktorska, Gdańsk 2019.

Kilka kompozycji Kwapińskiego ukazało się na płytach CD (polmic, DUX), z kolei inne zostały wydane drukiem (Ars musica, PWM).

Paweł Kwapiński należy do Związku Kompozytorów Polskich oraz Stowarzyszenia Autorów ZAiKS.