ad. dr hab. Mariusz Klimsiak

Laureat III Konkursu Muzyki XX Wieku w Warszawie, Festiwalu Młodych Muzyków w Gdańsku, III Ogólnopolskiego Konkursu Pianistycznego im. Fryderyka Chopina w Warszawie oraz zdobywca Złotego Parnasa Międzynarodowego Forum Pianistycznego w Sanoku. Ukończył z wyróżnieniem Akademię Muzyczną w Bydgoszczy w klasie prof. Jerzego Sulikowskiego. Kształcił się również na kursach muzycznych pod kierunkiem Ewy Pobłockiej, Katarzyny Popowej-Zydroń, Nauma Starkmanna, Aleksjeja Orłowieckiego oraz Viery Nossiny.

Jako solista i kameralista koncertował m. in. w Filharmonii Narodowej, Krakowskiej, Wrocławskiej, Pomorskiej, Dolnośląskiej, Lubelskiej, na Festiwalu Łańcuch IV (Warszawa), Festiwalu Forum Musicum (Wrocław), Festiwalu Forum Lutosławskiego (Warszawa), Festiwalu Pianistyki Polskiej (Słupsk), Międzynarodowym Festiwalu Bachowskim (Świdnica) oraz we Włoszech (Florencja), Hiszpanii (Alicante) i USA (Seattle, San Francisco). Z orkiestrą Filharmonii Dolnośląskiej pod dyrekcją Jerzego Swobody odbył tournée w Niemczech. Występował również z Mariuszem Patyrą, Kwartetem Śląskim oraz Capellą Cracoviensis.

Jego zróżnicowany stylistycznie repertuar zawiera zarówno utwory barokowe, jak i współcześnie powstające kompozycje. Wykonywał koncerty Bacha, Mozarta, Beethovena, Chopina, Liszta, Brahmsa, po klasykę XX wieku (III Koncert Rachmaninowa, III Koncert Prokofiewa, koncerty Stawińskiego, Szostakowicza, Lutosławskiego). Do jego repertuaru solowego zaliczają się oprócz kluczowych dzieł literatury fortepianowej (Sonata c-moll op. 111 Beethovena, Sonata h-moll Liszta, Sonata h-moll Chopina, Sonata f-moll Brahmsa) również rzadziej grywane kompozycje (III Sonata Hindemitha, Sonata Berga).

Pianista chętnie sięga po muzykę kameralną. W duecie ze skrzypcami prezentował m. in. wszystkie sonaty Beethovena (również jako całość w cyklu trzech koncertów), komplet sonat Brahmsa, Fantazję C-dur Schuberta, sonaty Mozarta, Schumanna, Debussy’ego, Francka, Szymanowskiego, Szostakowicza, utwory Lutosławskiego. Wśród utworów wykonywanych z wiolonczelą znalazły się sonaty Beethovena i Brahmsa oraz Sonata g-moll Rachmaninowa. Artysta występował także w duecie fortepianowym – można go było usłyszeć chociażby w Sonacie f-moll op. 34b Brahmsa oraz II Suicie i Tańcach Symfonicznych Rachmaninowa.

Z sopranistką Kamilą Kułakowską prawykonywał w Studiu Polskiego Radia im. Witolda Lutosławskiego Chantefleurs et Chantefables Lutosławskiego w wersji na głos i fortepian (opracowanie Eugeniusza Knapika). Do ciekawszych pozycji jego repertuaru należy również Pierrot lunaire Schoenberga; z utworów na większe składy kameralne warto wspomnieć kwintety Zarębskiego, Szostakowicza, Bacewicz, Koncert D-dur Chaussona (na fortepian, skrzypce i kwartet smyczkowy) czy Continuum Michała Dobrzyńskiego (na dwa fortepiany i dwa zestawy perkusyjne).

Ważnym elementem zainteresowań artysty jest wykonawstwo na instrumentach z epoki. Początkowo związane były głównie z instrumentarium doby romantyzmu (m. in. wykonania koncertów Chopina i Schumanna z Capellą Cracoviensis pod dyrekcją Jana Tomasza Adamusa). Obecnie pianista chętnie sięga po instrumenty epoki Schuberta, Beethovena i Mozarta (m. in. kopie instrumentów Steina i Waltera) wykonując zarówno muzykę solową, jak i kameralną. W listopadzie 2017 r. ukazała się jego płyta z Koncertem f-moll Chopina nagranym na kopii Pleyela z 1830 r.

W Akademii Muzycznej w Bydgoszczy współpracował w charakterze asystenta z prof. J. Sulikowskim oraz prof. E. Pobłocką, prof. J. Godziszewskim i prof. M. Murawską. Obecnie pracuje w macierzystej uczelni na stanowisku adiunkta.

Strona internetowa: www.mariuszklimsiak.com