https://fst.iai-tabah.ac.id/slot-dana/ https://teknik.stahnmpukuturan.ac.id/slot88/ http://diopeni.appdevel.cirebonkota.go.id/slot88/ http://sidara.appdevel.cirebonkota.go.id/slot123/

as. Tomasz Ritter

Tomasz Ritter – pianista / fortepianista / klawesynista
Zwycięzca I Międzynarodowego Konkursu Chopinowskiego na Instrumentach Historycznych w Warszawie (2018) oraz Musica Antiqua Competition w Brugii (2024).
Jest też laureatem wielu innych konkursów, m.in. IX Międzynarodowego Konkursu Młodych Pianistów „Artur Rubinstein in memoriam” w Bydgoszczy. W roku 2018 był nominowany do „Paszportów Polityki”, w roku następnym – do nagrody „Koryfeusz Muzyki Polskiej”, a w 2024 – do Nagrody im. C.K.Norwida. Dwukrotny stypendysta programu „Młoda Polska” (2019, 2023). Edukację rozpoczął w rodzinnym Lublinie u B. Bechty-Krzemińskiej. W 2008 został uczniem I.Rumiancewej-Dabrowski w ZPSM nr 4 w Warszawie. W tamtym czasie wielkie znaczenie miały dla niego spotkania z W. Mierżanowem i T. Szebanową. Równolegle zdobywał doświadczenie na instrumentach dawnych, współpracując z P. Šeflem oraz na kursach m.in. u A. Lubimova, M. Bilsona, A. Steiera, T. Kocha, T.Beghina. Jego zainteresowania zaprowadziły go na studia na Wydziale Wykonawstwa Historycznego i Współczesnego w Moskiewskim Konserwatorium im. P. Czajkowskiego, które w 2019 roku ukończył z wyróżnieniem. Studiował pod kierunkiem A. Lubimova (fortepian i fortepian historyczny), M. Woskresenskiego (fortepian) M. Uspienskiej (klawesyn). W latach 2019-2021 odbył studia podyplomowe w Hochschule für Musik und Theater w Hamburgu u H. Rutkowskiego, które ukończył z wyróżnieniem.
Koncertuje w wielu krajach Europy, w Stanach Zjednoczonych, Kanadzie i Japonii. Brał udział w wielu festiwalach muzycznych występując solo, kameralnie oraz z towarzyszeniem orkiestry. Współpracował m.in. z Orkiestrą XVIII wieku, {oh} Orkiestrą Historyczną, Bach Collegium Japan, Sinvonią Varsovią, Orkiestrą PR „Amadeus” pod batutą takich dyrygentów jak M. Suzuki, J. Maksymiuk, V. Luks, A. Duczmal, M. Moś, Ł. Borowicz, G. Nowak. Kamerlanie występował m.in. z Kwartetem Martinu, Stradivari Quartett, Royal String Quartet, Consone Quartet. W 2014 roku ukazała się jego pierwsza płyta – Tomasz Ritter, fortepian/piano: Bach/Beethoven/Szymanowski/Ginastera (Polskie Nagrania), a w roku 2019 płyta live z utworami F. Chopina i K. Kurpińskiego na fortepianach Buchholtza, Pleyela i Erarda (Narodowy Instytut Fryderyka Chopina). W 2023 ukazała się najnowsza płyta z kompozycjami Haydna, Lessla, Beethovena, Vořiška i Chopina na fortepianie Grafa z 1819 (NIFC).

Poza działalnościa koncertową, Tomasz Ritter jest aktywny od paru lat jako pedagog, prowadząc kursy mistrzowskie i wykłady, zarówno w Polsce jak i za granicą – znaczna część tej działaności poświęcona jest wykonastwu historycznemu. Od 2024 roku prowadzi klasę fortepianu historycznego na Akademii Muzycznej im. F. Nowiejskiego w Bydgoszczy.

 

Tomasz Ritter – 1st Prize winner of the 1st International Chopin Competition on Period Instruments in Warsaw (2018) and the Musica Antiqua Competition in Brugge (2024).
He was born in 1995 in Lublin (Poland). After graduating from the Szymanowski Complex of Music Schools in Warsaw in the piano class of I. Rumiancewa, Ritter became a student of the Moscow P. I. Tchaikovsky Conservatory, where he studied piano and fortepiano with A. Lubimov and harpsichord with M. Uspienskaya. During his studies, he was also a student of M. Voskresensky. He graduated with honors, receiving the title of „The Best Graduate of 2019”. In 2021 he received a postgraduate diploma with distinction at the Hochschule für Musik und Theater in Hamburg in the class of H. Rutkowski (piano, period piano).
Ritter was nominated for the „Polityka’s Passports” award (an annual Polish cultural award presented by the weekly magazine “Polityka” since 1993) in the „Classical Music” category. He is also the winner of the Artistic Award of E. and K. Penderecki (2018) and the scholarship holder of the „Young Poland” program (2019, 2023).
Period instruments and historically informed performance practice play a significant role in Ritter’s musical life. His first encounter with a historical instrument was at the age of 10 thanks to Czech harpsichord builder P. Šefl. During his education, apart from the studies at the Historical and Modern Performance Practice Department in Moscow, he participated in master courses with M. Bilson, A. Staier, T. Beghin, T. Koch, J. Sonnleitner. Ritter regularly cooperates with many european instrument collections and renowned piano renovators such as P. McNulty or E. Beunk, realising such projects as concerts, recordings, live-streams and other.
At the same time, from his early years he was under influence of modern piano traditions, especially Russian school, studying with I. Rumiancewa, and participating in masterclasses of V. Merzhanov, T. Shebanowa and others.
Tomasz Ritter has performed in many European countries, Japan, USA, Russia and Canada. He has played, among others, with the Orchestra of the Eighteenth Century, {oh!} Historical Orchestra, Bach Collegium Japan, Polish Radio Orchestra, Sinfonia Varsovia under the baton of such conductors as J. Maksymiuk, M. Suzuki, V. Luks, Ł. Borowicz, A. Duczmal, M. Moś, G. Nowak, M. Pijarowski, D. Vermeulen, I. Hobson; collaborated with Kvarteto Martinů, Stradivari Quartett, Royal String Quartet, Consone Quartet. In 2019 he gave a recital commemorating Arthur Rubinstein at the Carnegie Hall in New York. He also performed in such venues as Warsaw Philharmonic Hall, Suntory Hall, BOZAR in Brussels, Zaryadye Hall and the Great Hall of Moscow Conservatory.
In 2014, he released his first album with works by Bach, Beethoven, Szymanowski and Ginastera (Polskie Nagrania Label), and in 2019 a CD with works by Chopin and Kurpinski, published by the Chopin Institute. The newest CD of Tomasz Ritter containing works of Haydn, Lessel, Beethoven, Vorisek and Chopin on a Graf fortepiano, published by Chopin Institute, was released in June 2023.
Apart from performing, Ritter gives lectures and masterclasses, both in Poland and abroad, focusing on the subject of performing on period instruments. During the COVID pandemic, he created a series of videos about 19th century pianos called „Romantic pianos”, available on the internet. In 2019 he took part in an ARTE TV document about Chopin’s life in Warsaw.
Since 2024 he is a teacher of historical piano at The Feliks Nowowiejski Academy of Music in Bydgoszcz.

slot 88