Opublikowano: 16.11.2021
Kierownictwo naukowe / Conference Committee Chair
prof. dr hab. ANNA NOWAK
Sekretariat / Secretary
dr BARBARA MIELCAREK-KRZYŻANOWSKA
WTOREK, 23 listopada 2021 roku
TUESDAY, November 23rd, 2021
Sesja I / Session I
Transgresja w kulturze (I) /Transgression in Culture (I)
PRZEWODNICZENIE / CHAIR: Anna Nowak
10.00 Otwarcie Konferencji – Rektor
Rector’s opening address
10.15 Zbigniew Majchrowski (Gdańsk)
Transgresja w kulturze współczesnej
Transgression in ContemporaryCulture
10.45 Susanne Kogler (Graz)
Dominanty i momenty kluczowe transgresji: artystyczne innowacje w muzyce współczesnej od lat 50. XX wieku
Modes and Moments of Transgression: Artistic Innovation in New Music since the 1950s
11.15 Małgorzata Janicka-Słysz (Kraków)
O przełomowych zmianach i zwrotach w polskiej kulturze muzycznej drugiej połowy XX wieku i pierwszych dekad wieku XXI. Rekonesans
Groundbreaking Changes and Turning Points in Polish Musical Culture in the Second Half of the 20th Century and the First Decades of the 21st Century. A Reconnaissance
11.45-12.30 przerwa / break
Sesja II / Session II
Transgresje gatunków muzycznych/ Transgressions of Musical Genres
PRZEWODNICZENIE / CHAIR: Violetta Przech
12.30 Zuzana Martináková-Rendeková (Banská Štiavnica)
Odkrycia w muzyce XX wieku oraz ich wpływ na muzykę współczesną
Discoveries in Music of 20th Century and their Impact on Music of Today
13.00 Justyna Humięcka-Jakubowska (Poznań)
Transgresyjność gatunków muzycznych w kontekście poszukiwań indywidualnych środków wypowiedzi artystycznej – studium przypadków
Transgression in Musical Genre in the Context of the Search for Individual Means of Artistic Expression– a Case Study
13.30 Anna Nowak (Bydgoszcz)
Poza paradygmatem gatunku. Transgresyjne formy wypowiedzi artystycznej w dwudziestowiecznych koncertach instrumentalnych polskich kompozytorów Beyond the Genre Paradigm. Transgressive Forms of Artistic Expression in 20th Century Instrumental Concertos by Polish Composers
14.00-16.00 przerwa / break
Sesja III / Session III
Transgresja w kulturze (II)
Transgression in Culture (II)
PRZEWODNICZENIE / CHAIR: Michał ZIeliński
16.00 Luba Kijanowska (Lwów)
Procesy transgresyjne w sztuce muzycznej krajów postradzieckich
Transgressive Processes in the Musical Arts in Post-Soviet Countries
16.30 Aleksandra Kłaput-Wiśniewska (Bydgoszcz)
„A oni, bydgoszczanie chcieliby mieć wszystko małe…” – działania transgresyjne w tworzeniu bydgoskiego środowiska kompozytorskiego
“And They, the Citizens of Bydgoszcz, Wish for Everything That is Small … ” – The Role of Transgression in the Formation of the Composers’ Milieu in Bydgoszcz
17.00 Elena Markova, Daria Androsova (Odessa)
Estetyka muzyczna – filozofia muzyki: geneza i obecna nowoczesność muzykologii
Musical Aesthetics – the Philosophy of Music: the Genesis and Current State of Contemporary Musicology
19.00
Koncert / Concert
INSPIRUJĄCY ZAPIS, INSPIRUJĄCA MUZYKA
INSPIRING RECORD, INSPIRING MUSIC
ŚRODA 24 listopada 20201roku
WEDNESDAY November 24th, 2021
Sesja IV / Session IV
Osobowości transgresyjne (I)/ Transgressive Personalities (I)
PRZEWODNICZENIE / CHAIR: Małgorzata Janicka-Słysz
10.00 Helmut Loos (Leipzig)
Transgresja jako wypaczenie. Recepcja Liszta jako przykład reinterpretacji i nadużyć
Transgression as Sin. The Reception of Liszt as an Example of Reinterpretation and Abuse
10.30 Agnieszka Draus (Kraków)
Józef Rychlik: homo hubris – kompozytor jako osobowość transgresyjna
Józef Rychlik – Homo Hubris. The Composer as a Transgressive Personality
11.00 Márta Grabócz (Strasbourg)
Wyzwania muzycznej narratologii
Challenges on Behalf of Musical Narratology
11.30-12.00 przerwa / break
Sesja V / Session V
Transgresje gatunku operowego/Transgression of the Operatic Genre
PRZEWODNICZENIE / CHAIR: Barbara Mielcarek-Krzyżanowska
12.00 Ryszard Daniel Golianek (Poznań)
Podróż do Reims Rossiniego: ekscentryczne dzieło operowe i jego transgresyjne współczesne realizacje sceniczne
Rossini’s Il Viaggio a Reims: an Eccentric Opera and Its Transgressive Contemporary Stage Productions
12.30 Agata Kochanowska (Poznań)
Milczenie jako transgresja gatunku operowego. Nieme postaci we współczesnych realizacjach wagnerowskich
Silence as a Transgression of the Operatic Genre. Silent Characters in Contemporary Wagnerian Performances
13.00 Magdalena Stochniol (Katowice)
Przekraczanie granic gatunku i znaczeń – V Audycja Andrzeja Krzanowskiego jako fenomen
Transgressing the Boundaries of Genre and Meaning – Andrzej Krzanowski’s Programme V as a Phenomenon
13.30-16.00 przerwa / break
Sesja VI / Session VI
Osobowości transgresyjne (II) / Transgressive Personalities (II)
PRZEWODNICZENIE / CHAIR: Agnieszka Draus
16.00 Ewa Wójtowicz (Kraków)
Transgressio. Con fanatismo! Idee twórcze i filozofia muzyki Barbary Buczek
Transgressio. Con fanatismo! Barbara Buczek’s Musical Worldview
16.30 Kurt Nelson (Philadelphia)
Tadeusz Baird i droga do monumentalności muzycznej
Tadeusz Baird and the Path to Musical Monumentality
17.00 Manuel Antonio Domínguez Salas (Gdańsk)
Tworzenie macro timbre continuum w twórczości Julio Estrady: między rzeczywistością a wyobraźnią kompozytora
Creation as a macro timbre continuum in the Musical Works of Julio Estrada: Between Reality and the Composer’s Imagination
19.00
Koncert / Concert
KWARTETY SMYCZKOWE KOMPOZYTORÓW
AKADEMII MUZYCZNEJ W BYDGOSZCZY
STRING QUARTETS BY COMPOSERS
OF THE ACADEMY OF MUSIC IN BYDGOSZCZ
CZWARTEK, 25 listopada 2021 roku
THURSDAY, November 25th, 2021
Sesja VII / Session VII
Indywidualność i innowacyjność w muzyce/ Individuality and Innovation in Music
PRZEWODNICZENIE / CHAIR: Aleksandra Kłaput-Wiśniewska
10.00 Michał Zieliński (Bydgoszcz)
Rued Langgaard – zapomniany duński wizjoner
Rued Langgaard – a Forgotten Danish Visionary
10.30 Barbara Mielcarek-Krzyżanowska (Bydgoszcz)
„Uszy mi się bardzo zmieniły”. W kontekście przemian warsztatu kompozytorskiego Zygmunta Mycielskiego
„My Ears Have Changed a Lot.” Change in the Compositional Artistry of Zygmunt Mycielski
11.00 Barbara Literska (Zielona Góra)
Indywidualność ponad nowatorstwo – o muzyce według Katarzyny Kwiecień-Długosz
Individuality above Innovation – Katarzyna Kwiecień-Długosz’s Thinking about Music
11.30 Malwina Marciniak (Bydgoszcz)
Chamber Piano Concerto Agaty Zubel – nowe idee koncertowania
New Concertato Ideas in Agata Zubel’s Chamber Piano Concerto
12.00-12.30 przerwa / break
Sesja VIII / Session VIII
Nowe formy ekspresji muzycznej/ New Forms of Musical Expression
PRZEWODNICZENIE / CHAIR: Luba Kijanowska
12.30 Iwona Świdnicka (Warszawa)
Przekraczanie granic w twórczości Ignacego Zalewskiego
Crossing the Boundaries in Ignacy Zalewski’s Music
13.00 Claire McGinn (Utrecht)
Muzyczny shitposting w erze fin de siècle: transgresja, a(nta)gonizm i “demokratyzacja” technologii muzycznych
Musical Shitposting in the fin de siècle: Transgression, A(nta)gonism and ‘Democratising’ Music Technologies
13.30 Angelo Martingo, Carla Paiva (Minho)
Tekst niepokorny: Freud i Adorno o interpretacji
Text Against the Grain: Freud and Adorno on Interpretation
14.00 Zakończenie konferencji — Kierownik naukowy
Conference Committee Chair’s Closing Speech
Uczestnicy konferencji / The Conference Particiants
Daria Androsova, prof. dr hab. (Narodowa Akademia Muzyczna im. A.W. Nieżdanovej w Odessie)
Agnieszka Draus, dr hab., prof. uczelni (Akademia Muzyczna im. Krzysztofa Pendereckiego w Krakowie)
Ryszard Daniel Golianek, prof. dr hab. (Uniwersytet im. Adama Mickiewicza w Poznaniu)
Márta Grabócz, prof. dr hab. (University of Strasbourg)
Justyna Humięcka-Jakubowska, dr hab., prof. uczelni (Uniwersytet im. Adama Mickiewicza w Poznaniu)
Małgorzata Janicka-Słysz, dr hab., prof. uczelni (Akademia Muzyczna im. Krzysztofa Pendereckiego w Krakowie)
Luba Kijanowska, prof. dr hab.(Narodowa Akademia Muzyczna im. Mykoły Łysenki we Lwów)
Aleksandra Kłaput-Wiśniewska, dr hab., prof. uczelni (Akademia Muzyczna im. Feliksa Nowowiejskiego w Bydgoszczy)
Agata Kochanowska, dr (Uniwersytet im. Adama Mickiewicza w Poznaniu)
Susanne Kogler, prof. dr hab.(Uniwersytet w Graz)
Barbara Literska, dr hab., prof. uczelni (Uniwersytet Zielonogórski)
Helmut Loos, prof. dr hab. (Leipzig)
Zbigniew Majchrowski, prof. dr hab. (Uniwersytet Gdański)
Malwina Marciniak (Akademia Muzyczna im. Feliksa Nowowiejskiego w Bydgoszczy)
Elena Markova, prof. dr hab.(Narodowa Akademia Muzyczna im. A.W. Nieżdanovej w Odessie)
Zuzana Martináková-Rendeková, prof. dr hab. (Jan Albrecht Music and Art Academy in Banská Štiavnica)
Angelo Martingo, dr (University of Minho)
Claire McGinn, dr (Utrecht University)
Barbara Mielcarek-Krzyżanowska, dr (Akademia Muzyczna im. Feliksa Nowowiejskiego w Bydgoszczy)
Kurt Nelson, dr (Temple University at Philadelphia)
Anna Nowak, prof. dr hab. (Akademia Muzyczna im. Feliksa Nowowiejskiego w Bydgoszczy)
Carla Paiva, dr (University of Minho)
Manuel Antonio Domínguez Salas, dr (Gdańsk)
Magdalena Stochniol, dr (Akademia Muzyczna im. Karola Szymanowskiego w Katowicach)
Elżbieta Szczurko, dr hab., prof. uczelni (Akademia Muzyczna im. Feliksa Nowowiejskiego w Bydgoszczy)
Iwona Świdnicka, dr hab., prof. uczelni (Uniwersytet Muzyczny Fryderyka Chopina w Warszawie)
Ewa Wójtowicz, dr (Akademia Muzyczna im. Krzysztofa Pendereckiego w Krakowie)
Michał Zieliński, dr hab., prof. uczelni (Akademia Muzyczna im. Feliksa Nowowiejskiego w Bydgoszczy)
Koncert / Concert
WTOREK, 23 listopada 2021 roku
TUESDAY, November 23rd, 2021
INSPIRUJĄCY ZAPIS, INSPIRUJĄCA MUZYKA
INSPIRING RECORD, INSPIRING MUSIC
Cornelius Cardew – Treatise
Wykonawcy / Performers
Adam Kośmieja – fortepian /piano
Kazimierz Rochecki – impresje malarskie / painting impressions
Podczas koncertu Adam Kośmieja realizuje graficzny zapis kompozycji Treatise Corneliusa Cardew. Muzycznej prezentacji towarzyszy plastyczna impresja prof. dra hab. Kazimierza Rocheckiego, który na żywo tworzy pracę plastyczną inspirowaną kompozycją.
During the concert, Adam Kośmieja creates a graphic recording of the Treatise by Cornelius Cardew. The musical presentationis accompanied by an artistic impression by prof. dr hab. Kazimierz Rochecki, who creates live art work inspired by composition.
Koncert / Concert
ŚRODA, 24 listopada 20201 roku
WEDNESDAY, November 24th, 2021
KWARTETY SMYCZKOWE KOMPOZYTORÓW
AKADEMII MUZYCZNEJ W BYDGOSZCZY
STRING QUARTETS BY COMPOSERS
OF THE ACADEMY OF MUSIC IN BYDGOSZCZ
Program / Program
Patryk Kusiak – Drive for string quartet (2017)
Marcin Gumiela – I Kwartet smyczkowy/ String Quartet No. 1 (2002)
Zbigniew Bargielski – V Kwartet smyczkowy Le temps qui n’est plus (Czas, który minął) / String Quartet No. 1 Time that has passed (2001):
cz. IV Burleska / Burlesque
cz. V Nokturn / Nocturne
cz. VI Tango melancholijne / Tango melancholic
cz. VII Romans bez słów / Romance without words
cz. VIII W manierze bluesa / In the manner of blues
cz. IX Fantazja rustykalna / Rustic fantasy
Wykonawcy / Performers
Ancora Quartet
Kinga Politowska – I skrzypce / I violin
Joanna Tadzik – II skrzypce / II violin
Michał Edgar Kot – altówka / viola
Aleksandra Nowak – wiolonczela / cello