https://fst.iai-tabah.ac.id/slot-dana/ https://teknik.stahnmpukuturan.ac.id/slot88/ http://diopeni.appdevel.cirebonkota.go.id/slot88/ http://sidara.appdevel.cirebonkota.go.id/slot123/

Muzyka Nie-Absolutna | 53. Konferencja Muzykologiczna ZKP

Opublikowano: 19.09.2024

PROGRAM


 

3 X 2024

Akademia Muzyczna im. Feliksa Nowowiejskiego w Bydgoszczy

ul. Gdańska 20

10.00–10.45, Sala Koncertowa

Otwarcie konferencji

prof. dr hab. Elżbieta Wtorkowska –
JM Rektor Akademii Muzycznej im. Feliksa Nowowiejskiego w Bydgoszczy

dr Mieczysław Kominek – Prezes Związku Kompozytorów Polskich

dr hab. Aleksandra Kłaput-Wiśniewska, prof. AMFN  – Dziekan Wydziału Kompozycji, Teorii Muzyki i Reżyserii Dźwięku AMFN w Bydgoszczy

Wręczenie Nagrody im. Księdza Prof. Hieronima Feichta

prof. dr hab. Iwona Lindstedt – Przewodnicząca Jury

dr hab. Beata Bolesławska-Lewandowska, prof. IS PAN –
Przewodnicząca Sekcji Muzykologów Związku Kompozytorów Polskich

dr Szymon Godziemba-Trytek – Prorektor ds. naukowych, dydaktyki i spraw studenckich AMFN w Bydgoszczy, przedstawiciel Stowarzyszenia Autorów ZAiKS

10.45–11.30, Sala Koncertowa

Wykład inauguracyjny

Stefan Keym

Absolute vs. program music? Alternatives to an outdated controversy and perception pattern prowadzenie – Iwona Lindstedt

11.30–11.45 dyskusja

11.45–12.30

Przerwa kawowa

Sekcja 1A
Sala koncertowa

prowadzenie Violetta Przech

Sekcja 1B

Sala baletowa

prowadzenie Marcin Trzęsiok

12.30–13.00

Violetta Kostka

Semantyka muzyczna w świetle najnowszych publikacji

12.30–13.00

Sławomira Żerańska-Kominek Mondenschein [Nacht liegt auf den fremden Wegen] Heinego-Brahmsa op. 85. O gatunkowej tożsamości pieśni romantycznej

13.00–13.30

Irena Poniatowska
Narodowość w muzyce polskiej okresu zaborów – symboliczna przemoc czy kultura jako oręż

13.00–13.30

Agnieszka Chwiłek
Muzyka programowa (nie-absolutna) w refleksji estetycznej i praktyce kompozytorskiej Zygmunta Noskowskiego

13.30–14.00

Krzysztof Bilica

„Muzyka absolutna” – problem źle postawiony albo Absolutnie nie mów „absolutnie”

13.30–14.00

Anna Nowak
Kompozytorska praxis a dychotomia: muzyka absolutna – muzyka funkcjonalna. Casus kompozycji Hanny Kulenty

14.00–14.30

Jacek Szerszenowicz  Intencjonalność znaczeń czyli ontologia baby-jagi

14.00–14.30

Malwina Marciniak
Koncert fortepianowy w XXI wieku – gatunek muzyki nie-absolutnej?

14.30–16.00

Przerwa obiadowa

Sekcja 2A

Sala koncertowa

prowadzenie Rafał Ciesielski

Sekcja 2B

Sala baletowa

prowadzenie Beata Bolesławska-Lewandowska

16.00-–16.30

Krzysztof Rottermund

Fantazja Moniuszkoiana Fritza Recktenwalda na orkiestrę dętą (1917) – austriacka ciekawostka z motywami polskimi

16.00–16.30

Anna Stachura-BogusławskaKonsonanten, Konstelacje, Kontaminacje… Utwory Władysława Skwiruta z literą „k” w tytułach. Koncepcje i konteksty

16.30–17.00

Tomasz Barszcz
Meduza Ludomira Różyckiego – okoliczności powstania i charakterystyka dzieła

16.30–17.00

Marta Dziewanowska-Pachowska
Odpadki, nic w całości, nic ważnego… Okruchy świata w zwierciadle wybranej twórczości Krzysztofa Knittla

17.00–17.30

Kinga Fink
„Miejsca autobiograficzne” w twórczości kompozytorskiej Lecha Bursy (1904 –1961)

17.00–17.30

Barbara Mielcarek-Krzyżanowska
Sześć pieśni na orkiestrę Zygmunta Mycielskiego – XX-wieczna reminiscencja pieśni bez słów?

17.30–18.00

Izabela Zymer
Od  Ausdrucksbewegungen do poczucia jedności świata. O poszukiwaniach sensu w muzyce w pismach Zofii Lissy

17.30–18.00

Marcin Simela

Sub tuum praesidium Szymona Godziemba-Trytka – współczesne odczytanie brewiarzowej antyfony

19.00
OPERA NOVA – Artur Maskats Niebezpieczne związki w choreografii Krzysztofa Pastora


4 X 2024

Zespół Pałacowo-Parkowy w Ostromecku

8.45 – zbiórka

9.00 – wyjazd do Ostromecka

10.00

Powitanie, prezentacja

Anna Tarnowska – Zastępca Dyrektor ds. UNESCO i Programów Międzynarodowych MCK

Andrzej Gawroński – Kurator/Kierownik, administrator zbiorów instrumentów historycznych ZPP

10.30–11.15, Sala Koncertowa im. Andrzeja Szwalbego

Wykład plenarny

Marcin Trzęsiok

„Przedmiotem muzyki jest życie”. Forma muzyczna jako organizm albo paradoksy muzyki absolutnej

prowadzenie – Anna Nowak

11.15–12.00

Przerwa kawowa

Sekcja 3A

Sala Koncertowa im. Andrzeja Szwalbego

prowadzenie Violetta Kostka

Sekcja 3B

Gabinet Malarski

prowadzenie Barbara Mielcarek-Krzyżanowska

12.00–12.30

Natalia Kaszubska
Hommage à Oskar Dawicki na orkiestrę symfoniczną Pawła Mykietyna jako „pseudo-epitafium” – muzyka w dialogu z innymi sztukami

12.00–12.30

Beata Bolesławska- Lewandowska
Barańczak, Zender, Majewska, czyli o rezonansie Podróży zimowej Franza Schuberta w literaturze i muzyce przełomu XX i XXI wieku

12.30–13.00

Agnieszka Nowok-Zych
Idea „przejścia” w twórczości Nikolet Burzyńskiej

12.30–13.00

Małgorzata Sułek
Romantyczny arcydramat na radiowej antenie.Próba analizy muzyki Lutosławskiego do Dziadów Mickiewicza

13.00–13.30

Bartłomiej Barwinek
Wymiar duchowy IV Kwartetu smyczkowego (1999) Pēterisa Vasksa

13.00–13.30

Magdalena Stochniol
Inspiracje poezją Roberta Lowella w muzyce instrumentalnej Andrzeja Krzanowskiego

13.30–15.00

Przerwa obiadowa

Sekcja 4A

Sala Koncertowa im. Andrzeja Szwalbego

prowadzenie Sławomira Żerańska-Kominek

Sekcja 4B

Gabinet Malarski

prowadzenie Maria Wilczek-Krupa

15.00–15.30

Rafał Ciesielski

Muzyka absolutna
w kulturze współczesnej

15.00–15.30

Grzegorz Kubies

Dudy w malarstwie Hieronimusa Boscha

15.30–16.00

Aleksandra Bilińska-Słomkowska
Polimedialność w twórczości kompozytorek polskich XX i XXI wieku. Prolegomena

15.30–16.00

Anna Wójcikowska
Idee malarskie Władysława Strzemińskiego w muzyce Zygmunta Krauzego i Marcina Stańczyka – między rezonansem myśli a próbą translacji

16.00–16.30

Marta Tabakiernik
Dźwięki czyjeś, dźwięki skądś – właściwości strukturalne i znaczeniotwórcze muzycznych zapożyczeń

16.00–16.30

Elżbieta Szczurko
Inspiracje malarskie w twórczości Piotra Mossa

16.30–17.15

Przerwa kawowa

17.15–18.30

Referat (oprowadzanie po kolekcji)

Beniamin VogelKolekcja Zabytkowych Fortepianów im. Andrzeja Szwalbego, wiek XX – wiek XXI

19.00 – Koncert
Herbert Piano Trio

Hanna Kulenty – Cradle song (1994) na skrzypce, wiolonczelę i fortepian

Łukasz Godyla – Ponte Vecchio (2015) na skrzypce, wiolonczelę i fortepian

Marcin Kopczyński – Lamento e Trionfo (2006) na trio fortepianowe

Zbigniew Bargielski – Landschaft der Erinnerungen / Krajobraz wspomnień (Witold Lutosławski in memoriam) (1994) na skrzypce, wiolonczelę i fortepian

Hanna Kulenty – Fado (2018) na skrzypce, wiolonczelę i fortepian

Paweł Kwapiński – Trio fortepianowe

20.00

Kolacja

21.30–22.00 powrót do Bydgoszczy


5 X 2024

Akademia Muzyczna im. Feliksa Nowowiejskiego w Bydgoszczy

ul. Gdańska 20

Sekcja 5A

Sala koncertowa
prowadzenie Kinga Fink

Sekcja 5B

Sala baletowa

prowadzenie Elżbieta Szczurko

9.00–9.30

Maria Wilczek-Krupa
Odszukać znaczenia i sensy.
O hermeneutycznej roli muzyki w kinie

9.00–9.30

Ryszard Daniel Golianek
Magiczne rekwizyty. Sposoby muzycznego przedstawienia przedmiotów w Pierścieniu Nibelunga Richarda Wagnera

9.30–10.00

Aleksandra Kłaput-Wiśniewska Zapomniana muzyka filmowa Henryka Czyża

9.30–10.00

Agnieszka Leszczyńska
Renesansowa tradycja muzyki weselnej i jej obecność na terenie Prus Królewskich i Prus Książęcych

10.00–10.30

Iwona Grodź
Muzyka filmowa i tajemnica. Kompozycje Wojciecha Kilara w trzech odsłonach

10.00–10.30

Silvia Bruni
„Exercé comme infini”. Nowe spojrzenie na Etiudę f-moll z Trois Nouvelles Études

10.30–11.00

Joanna Schiller-Rydzewska
„Bez konturu” – muzyka Pawła Mykietyna do IO Jerzego Skolimowskiego

10.30–11.00

Paweł Pura
Czy harmonika może być nośnikiem sensów pozamuzycznych? Przypadek ballad fortepianowych

11.00–11.30

Małgorzata Lisecka
Western z recyklingu. O postmodernistycznych strategiach konstruowania soundtracku w Bękartach wojnyQuentina Tarantino

11.00–11.30

Klara Amelia ZienkiewiczDźwięcząca Czarodziejska góraTomasza Manna

11.30–11.45

Przerwa kawowa

Sekcja 6A

Sala koncertowa
prowadzenie Małgorzata Lisecka

Sekcja 6B

Sala baletowa

prowadzenie Aleksandra Kłaput-Wiśniewska

11.45–12.15

Agnieszka Szynk

O polityce, feminizmie i środowisku. Próba systematyzacji problematyki poruszanej w utworach polskich reprezentantów pokolenia cyfrowych tubylców na podstawie źródeł prasowych

11.45–12.15

Manuel A. Domínguez SalasRozumowanie abdukcyjne w procesie tworzenia muzyki

12.15–12.45

Stefan Biedronka

Społeczny świat trójmiejskiego środowiska muzyki improwizowanej

12.15–12.45

Jolanta Bujas-Poniatowska
Dla kapeli muzycznej i dla wiejskiego organisty – twórczość Wacława Raszka (1764–1837)

12.45

Dyskusja końcowa


Komitet naukowy

Beata Bolesławska-Lewandowska

Iwona Lindstedt

Małgorzata Lisecka 

Barbara Mielcarek-Krzyżanowska

Anna Nowak

Violetta Przech

Komitet organizacyjny

Aleksandra Kłaput-Wiśniewska

Patryk Kusiak

Malwina Marciniak

Paweł Pura

Marcin Simela

slot 88