Opublikowano: 09.11.2023
Międzynarodowa konferencja naukowa
Kompozytor w środowisku
21-22 listopada 2023
Aula AMFN
ul. Słowackiego 7
TRANSMISJA LIVE
na kanale YouTube AMFN
Olena Berehova – Kijów
Monika Biesaga – Bydgoszcz
Stanisław Dąbek – Warszawa
Agnieszka Draus – Kraków
Katarzyna Figat – Bydgoszcz
Marcin Gmys – Poznań/Warszawa
Anna Granat-Janki – Wrocław
Danuta Gwizdalanka – Kolonia
Robert Hatten – Austin
Luba Kijanowska-Kamińska – Lwów
Aleksandra Kłaput-Wiśniewska – Bydgoszcz
Susanne Kogler – Graz
Paweł Kwapiński – Bydgoszcz
Matthew Leone – Long Island, New York
Helmut Loos – Lipsk
Teresa Malecka – Kraków
Malwina Marciniak – Bydgoszcz
Zuzana Martináková – Banská Štiavnica
Barbara Mielcarek-Krzyżanowska – Bydgoszcz
Anna Nowak – Bydgoszcz
Violetta Przech – Bydgoszcz
Paweł Pura – Bydgoszcz
Manuel Salas – Bydgoszcz
Grzegorz Samson – Bydgoszcz
Joanna Schiller-Rydzewska – Gdańsk
Marcin Simela – Bydgoszcz
Anna Stachura-Bogusławska – Częstochowa
Magdalena Stochniol – Katowice
Elżbieta Szczurko – Bydgoszcz
Marta Szoka – Łódź
Katarzyna Szymańska-Stułka – Warszawa
21 XI 2023 | |
9.00 | Otwarcie konferencji — Jubileusz Prof. Anny Nowak
Opening of the conference — Jubilee of Prof. Anna Nowak Anna Nowak wykład inauguracyjny Kompozytor w przestrzeni kultury: Podmiotowość twórcy a wartości i tradycje środowisk muzycznych The composer in the space of culture: The subjectivity of the creator and the values and traditions of musical milieu |
chairman: VIOLETTA PRZECH | |
11.00 | Luba Kijanowska
Muzykolog jako mediator między kompozytorem a jego środowiskiem (ad honorem Anna Nowak) |
11.25 | Danuta Gwizdalanka
„Przeżycie przeżyciem, ale nim usłyszymy to, co zrodziło się z owego przeżycia, to…” |
11.50 | Stanisław Dąbek
Róże św. Teresy (1927) Feliksa Nowowiejskiego — kult i proces twórczy |
12.15 | Olena Berehova
Twórczość Oleny Leonowej w ukraińsko-polskim dialogu kultur |
12.40 | Teresa Malecka
Dom, dzieciństwo, kultura. Kwartet smyczkowy w twórczości kompozytorów Pokolenia ’33 |
13.05 | Marcin Gmys
Eugeniusz Morawski w oczach przyjaciół i adwersarzy |
13.30 | Anna Granat-Janki
Wpływ środowiska naturalnego na twórczość Grażyny Pstrokońskiej-Nawratil |
chairman: KATARZYNA SZYMAŃSKA-STUŁKA | |
16.00 | Robert Hatten
Brahms — analiza faktury w utworach na fortepian solo |
16.30 | Marta Szoka
Teoria muzyki w Polsce AD 2023. Perspektywy i zagrożenia Music theory in Poland AD 2023. Prospects and threats |
16.55 | Susanne Kogler
Ku nowatorskiej sztuce osądzania – ponowne rozważenie doświadczenia estetycznego z Hannah Arendt Towards a Novel Art of Judgement – Reconsidering Aesthetic Experience with Hannah Arendt |
17.20 | Helmut Loos
Wizerunek klasztorów w operach XIX i XX wieku w społeczno-politycznych zmaganiach tradycji i nowoczesności The Representation of Monasteries in 19th and 20th Century Operas in the Sociopolitical Struggle of Tradition and Modernity |
17.45 | Zuzana Martinakova
Rozważania filozoficzne Romana Bergera o problemach kulturowych i artystycznych współczesnego społeczeństwa Composer Roman Berger – Philosophical Considerations on Cultural and Artistic Problems in Contemporary Society and their reflection in his musical work |
KONCERT MUZYKI WSPÓŁCZESNEJ
19.00 |
|
22 XI 2023 | |
chairman: JOANNA SCHILLER-RYDZEWSKA | |
9.00 | Katarzyna Szymańska-Stułka
Jak się poruszać w muzycznej przestrzeni — kilka słów o gęstościach, wysokościach, punktach i liniach How to move in musical space — a few words about densities, heights, points and lines |
9.25 | Agnieszka Draus
Cechy ducha kultury śródziemnomorskiej w twórczości Marka Stachowskiego Features of the spirit of Mediterranean culture in the work of Marek Stachowski |
9.50 | Violetta Przech
Zbigniewa Bargielskiego relacja: twórca — odbiorca Zbigniew Bargielski’s relationship: creator – recipient |
10.15 | Elżbieta Szczurko
O roli środowiska społeczno-kulturowego w rozwoju twórczości kompozytorskiej Piotra Mossa |
10.40 | Matthew Leone
Muzyk w „niemuzycznej” krainie: jak komercyjne środowisko Londynu ukształtowało A Musician in an ‘Unmusical’ Land: How London’s commercial environment shaped |
chairman: ELŻBIETA SZCZURKO | |
11.30 | Joanna Schiller-Rydzewska
II generacja kompozytorów w powojennym Gdańsku |
11.55 | Anna Stachura-Bogusławska
Mistrzowie i uczniowie. Środowisko kompozytorów górnośląskich w latach 60. i 70. XX wieku |
12.20 | Aleksandra Kłaput-Wiśniewska
„Jak się wtedy pracowało! Ile się zrobiło!” — środowisko muzyczne Bydgoszczy lat 1945–953 |
12.45 | Magdalena Stochniol
Kompozytor w środowisku. O pejzażu dźwiękowym i jego wpływie na brzmieniowość utworów Andrzeja Krzanowskiego Composer in the community. About the soundscape and its influence on the sound of Andrzej Krzanowski’s works |
13.10 | Marcin Simela
Fantaisie pour Orgue op. 30 Mieczysława Surzyńskiego. W poszukiwaniu inspiracji Fantaisie pour Orgue op. 30 of Mieczysław Surzyński. In search of inspiration |
chairman: ALEKSANDRA KŁAPUT-WIŚNIEWSKA | |
15.00 | Barbara Mielcarek-Krzyżanowska
Zygmunt Mycielski w środowisku poetów. Relacje – inspiracje – konteksty |
15.25 | Paweł Kwapiński
The Timbre Constellations. Alcázar i ptasi krzew a sprawa kontinuum |
15.50 | Manuel Salas
Muzyczne reprezentacje znaczeń pozadziełowych w Kwartecie smyczkowym isihini’ioni Julio Estrady Musical representations of external meanings of the work in Julio Estrada’s isihini’ioni String Quartet |
16.15 | Paweł Pura
Inspiracje chopinowskie w Balladzie B-dur op. 21 Karola Mikulego |
chairman: BARBARA MIELCAREK-KRZYŻANOWSKA | |
17.00 | Monika Biesaga
„Po pierwsze, nie czuję się odcięty od polskości” – inspiracje polską literaturą w twórczości Mikołaja Góreckiego „First of all, I don’t feel severed from Polishness” – Mikolaj Gorecki works inspired by Polish literature |
17.25 | Malwina Marciniak
Koncert fortepianowy w środowisku elektroniki Piano concerto in an electronics environment |
17.50 | Katarzyna Figat
Kompozytor muzyki filmowej w świecie muzyki elektronicznej. Strategie działania twórców współpracujących ze Studiem Eksperymentalnym Polskiego Radia w zakresie realizacji muzyki na potrzeby filmu Film music composer in the world of electronic music. Strategies of creators cooperating with the Polish Radio Experimental Studio in the field of producing soundtracks for movies |
18.15 | Grzegorz Samson
Kompozytor w środowisku narzędzi sztucznej inteligencji Composer in the environment of Artificial Intelligence tools |
18.40 | Zamknięcie obrad
Closing of the conference |