dr hab. Marcin Kopczyński

Urodził się w 28 marca 1973 r. w Inowrocławiu. Ukończył z wyróżnieniem Państwową Szkołę Muzyczną w Inowrocławiu w klasie fortepianu i rogu. W 1998 r. otrzymał dyplom bydgoskiej Akademii Muzycznej z kompozycji (w klasie prof. F. Woźniaka, z wyróżnieniem) oraz z teorii muzyki. W 2010 r. uzyskał tytuł doktora sztuki w specjalności kompozycja i teoria muzyki.
Obecnie pracownik macierzystej uczelni. Dwukrotny stypendysta Ministra Kultury i Sztuki (1996,1997). W 1997 r. otrzymał Nagrodę Prezydenta Inowrocławia za utwór na orkiestrę kameralną Vivax (1996). W 2000 r. jego 8-głosowy motet In Te Domine speravi (1996) znalazł się w finale konkursu New London Choir Choral Composition Prize. W 2010 r. otrzymał Nagrodę Rektora AM w Bydgoszczy, a w 2011 r. stypendium artystyczne Prezydenta Inowrocławia. W 2013 r. został laureatem Europejskiego Festiwalu Akademii Muzycznych w Warszawie (skomponował część Suity Narodów Europy, pisanej przez kompozytorów z 8 krajów). Otrzymał także Dyplom Ministra Kultury i Dziedzictwa Narodowego za szczególny wkład w rozwój szkolnictwa artystycznego (2013). Wyróżniany jako animator kultury przez Prezydenta Inowrocławia (1997, 2008, 2015).
Jego I Koncert fortepianowy (1997) oraz Signals – wersja na orkiestrę (2000) były prawykonane pod dyrekcją Zygmunta Rycherta i Jerzego Salwarowskiego w Filharmonii Pomorskiej w Bydgoszczy, utwory chóralne In Te Domine speravi (1996) i Sanctus (2004) miały swoje prawykonania na Międzynarodowym Festiwalu Muzyki Sakralnej „Gaude Mater” w Częstochowie w 2004 i 2007 r. (Chór PR w Krakowie, dyr. Włodzimierz Siedlik; Schola Cantorum Gedanensis, dyr. Jan Łukaszewski), a utwór Tutti e soli (1998) nagrała dla Polskiego Radia Agnieszka Duczmal z Orkiestrą „Amadeus”. W 2006 r. Concerto da camera per chitarra e orchestra d’archi (2006) zostało po raz pierwszy wykonane przez świetnego, młodego gitarzystę Krzysztofa Meisingera. W 2008 r. utwór Radość jak muzyka (2007) został prawykonany przez Orkiestrę Filharmonii Lwowskiej w ramach III Spotkań Muzycznych Młodzieży Polskiej i Ukraińskiej we Lwowie i powtórnie wykonany w ramach III Międzynarodowych Spotkań Szkół Muzycznych w Warszawie. W 2012 r. Kopczyński wziął udział jako mistrz w VII Międzynarodowym Forum Pianistycznym w Sanoku, a podczas inauguracji tego festiwalu zabrzmiała poszerzona wersja kompozycji Radość jak muzyka. Na kolejnym Forum (2013 r.) kompozytor wystąpił z wykładem Polska muzyka współczesna w nauczaniu gry na fortepianie. W 2013 r. utwór Gaude Maria Virgo na sopran, mezzosopran, tenor i organy został prawykonany podczas Międzynarodowego Festiwalu Muzyki Organowej i Kameralnej w Kamieniu Pomorskim. W 2015 r. dwie kompozycje były wykonane przez solistki: Malwinę Mikołajczak – skrzypce i Kamilę Kułakowską – sopran oraz Toruńską Orkiestrę Symfoniczną pod dyr. Piotra Wajraka podczas Koncertów Prawykonań z okazji Święta Województwa Kujawsko-Pomorskiego. Utwory Kopczyńskiego były wielokrotnie prezentowane na koncertach towarzyszących międzynarodowym i ogólnopolskim sesjom naukowym w AM i na Uniwersytecie Kazimierza Wielkiego w Bydgoszczy.
Ponadto jego utwory i opracowania były wykonywane za granicą: w Niemczech, Hiszpanii, na Węgrzech, Litwie i Ukrainie (we wspomnianym Lwowie), oraz w wielu miastach Polski, m.in. w Warszawie (Konkurs Wokalny im. E. Kossowskiego w AM – 2005 i 2007, III Międzynarodowe Spotkania Szkół Muzycznych – 2008, Europejski Festiwal Akademii Muzycznych – 2013, Warszawskie Towarzystwo Muzyczne, Kościół św. Krzyża), Krakowie (AM, Galeria „Audialnia”), Łodzi (Sesja Musica Moderna), Szczecinie (Filia AM w Poznaniu), Olsztynie (Filharmonia im. Feliksa Nowowiejskiego) i Rzeszowie (Filharmonia im. Artura Malawskiego), Bydgoszczy (Festiwal Nowa Muzyka, Bydgoski Festiwal Muzyczny, AM, BWA, Filharmonia Pomorska), Inowrocławiu, Elblągu, Malborku, Toruniu (Dwór Artusa, Festiwal Nauki i Sztuki 2008 – Sala Mieszczańska w Ratuszu, Konkurs Kameralistyki Fortepianowej), Stalowej Woli (Konkurs im. J. Garści) i Włocławku.
W 2008 r. została wydana pierwsza płyta monograficzna z 11 utworami kompozytora – „Strumień myśli” /Acte Prealable AP0186/. W 2011 r. ukazał się drugi album – „One man, a few shadows” /Acte Prealable AP0216/, zawierający kolejne 11 kompozycji, m.in. nagrania Ingridy Gapovej, Krzysztofa Meisingera i Radosława Sobczaka. W tym samym roku na płycie ZKP-u „Musica Nova Pomorza i Kujaw” wydano kompozycję Echa na skrzypce i fortepian. W r. 2012 ukazała się trzecia monograficzna płyta „Prośba o skrzydła”, zawierająca 10 kompozycji w wykonaniu Małgorzaty Ratajczak – mezzosopran i kompozytora przy fortepianie.
Jako pianista Kopczyński bierze udział w wykonaniach swoich utworów (m.in. w 1999 r. wystąpił na koncercie polskiej muzyki współczesnej w Hochschule fur Musik und Theater w Hamburgu, wykonując I Sonatę (1995) oraz Panta Rhei (1998), w 2008 r. – grał podczas II Festiwalu Muzyki Polskiej w Gyor na Węgrzech; występował także w kilku polskich miastach). Umiejętności pianistyczne doskonalił pod kierunkiem prof. J. Drzewieckiego (w szkole średniej i podczas studiów), a także na kursie w Słupsku (u prof. K. Popowej – Zydroń i u prof. A. Tatarskiego).
Poza pracą na uczelni Kopczyński jest akompaniatorem w PSM w Inowrocławiu (w 2008 i 2010 r. uzyskał dyplomy za wyróżniający się akompaniament na konkursach wokalnych w Słupsku i Gdyni) oraz organistą Parafii św. Jadwigi Królowej w tym mieście. Jest członkiem Związku Kompozytorów Polskich (od 2006 r.) oraz Inowrocławskiego Towarzystwa Muzycznego „PRO ARTE”, zajmuje się także organizowaniem koncertów, m.in. cyklicznych wieczorów kompozytorskich „Musica Varia Est” w Inowrocławiu.

WAŻNIEJSZE UTWORY

na orkiestrę:
– Concha op.10 (1997),
– Passacaglia op.11 (1997),
– Symfonia op.23 (2001-6),
– Efemeryda op.52 (2009)

na orkiestrę smyczkową – Tutti e soli op.14 (1998),

na instrument lub głos i orkiestrę:
– I Koncert fortepianowy op.13 (1997) ,
– II Koncert fortepianowy op.24 (2002),
– Concerto da camera per chitarra e orchestra d’archi op.41 (2006),
– Radość jak muzyka na fortepian i orkiestrę kameralną op.46 (2007, 2011),
– Czas jak sen (sł. L.Staff) op.58 (2012) na mezzosopran, perkusję i orkiestrę smyczkową
– Dico ego opera mea Regi op.69 (2015) – na sopran i orkiestrę smyczkową

na fortepian:
– Wariacje na t. Mozarta z Sonaty A-dur KV 331 op.1 nr 2 (1993),
– 6 sonat op.5,19,33,49,51,65 (1995,1999,2004,2008,2009-10, 2013-14),
– Panta Rhei op.15 (1998),
– Signals op.16 (1999),
– Wstrząsy i drżenia op.25a (2002) – wersja na fortepian,
– Lamento e Trionfo op.28a (2003) – wersja na fortepian,
– W tajemniczym ogrodzie op.31 (2004) – dla dzieci,
– Aż do końca…op.37 (2005),
– Przestrzeń barw op.42 (2006-7) – na fortepian,
– Czas jak sen op.58b (2012) – wersja części I na fortepian
na 4 ręce – Muzyka radosna op.3 nr 1(1994) dla dzieci ,
na 6 rąk – Hexa-Hir op.3 nr 2 (1995),

na gitarę – Koloreska op.4 ( 1995 ),

utwory kameralne:
– Oddechy op.2 (1993-4) na obój lub klarnet i fortepian
– Kwartet smyczkowy op.6 (1996),
– Dłonie pełne szeptu na sopran i perkusję do sł. S. Owczarskiej op.7 (1996),
– 2 sonaty skrzypcowe op.12,17 (1997, 1999 /rew. 2006/),
– Capriccio op.18 (1999) na kontrabas i fortepian,
– Elizium op.21 (2000) na wiolonczelę i fortepian,
– 3 x 3 op.22 (2000) na 3 rogi,
– Wstrząsy i drżenia op.25 (2002) w wersji na kwintet smyczkowy,
– Tempus fugit op.26 (2003) na 2 perkusje, flet, obój, klarnet, róg i fortepian,
– Lamento e Trionfo op.28 (2003) na trio fortepianowe,
– Jeden człowiek, wiele cieni op.36 (2005) na altówkę i fortepian,
– Myśli moja płyń z aniołem op.45 (2007) na gitarę i kwartet smyczkowy,
– Echa op.54 (2010) na klarnet i harfę lub na skrzypce i fortepian,
– Capriccio polacco op.61(a) (2013) na klarnet, kontrabas i fortepian (lub akordeon),
– Intermezzo op.64 (2013) na altówkę i fortepian,
– Waves op.67 (2014) na skrzypce (klarnet), akordeon i fortepian
– Ogniwo op.70 (2015) na 2 fortepiany i 2 perkusje (na 70-lecie ZKP)

utwory chóralne:
– In Te Domine speravi op.9 (1996) na chór 8-gł.,
– Agnus Dei op.8(1996) na chór żeński,
– Fatamorgana op.20 (2000) – sł. K. I. Gałczyński,
– Zwiastowanie op.27 (2003) – sł. L. Staff,
– Sanctus op.34 (2004),
– Tota pulchra es Maria op.35 (2004),
– Msza – Kyrie, Sanctus, Agnus Dei /w j.polskim / op.32 (2004),
– Dolorosa op.38 (2005)

utwory wokalne:
– Lacrimosa na sopran i fortepian op.1 nr 1(1990),
– Agnus Dei na sopran i fortepian op.8a (1996,2004),
– Zwiastowanie na sopran i fortepian op.27a (2003) – sł. L. Staff,
– Noc letnia na sopran i fortepian op.29 nr 1(2003) – sł. M. Jastrun,
– Italiam! Italiam! na sopran i fortepian op.29 nr 2 (2003) – sł. C. K. Norwid,
– Dłonie pełne szeptu na sopran i fortepian op.7a (1996/2003) – sł. S. Owczarska – cz.III i IV,
– Uwielbiam, Panie, Twe przebite ręce op.30 (2004) – sł. L. Staff – pieśń pasyjna na sopran i fortepian lub organy (także wersja z chórem),
– Sanctus na sopran i fortepian op.34a (2004),
– Tota pulchra es Maria na sopran i fortepian op.35a (2004),
– Dolorosa op.38a (2005) na sopran(mezzosopran) i fortepian (lub organy),
– 2 pieśni do sł. S. Owczarskiej: na polanie soczystej , w zamroczeniu dnia na sopran i fortepian op.39 (2006),
– Felices sensus op.40 (2006) – miniatura na sopran (mezzosopran) i chór (lub fortepian),
– Recordare, Virgo Mater Dei op.44 (2007) na sopran i fortepian (lub organy),
– Regina mundi op.48 (2008) na sopran i fortepian (lub organy),
– Tota formosa et suavis es op.50 (2009) na sopran (mezzosopran) i fortepian (lub organy),
– Audi filia op.53 (2010) na sopran (mezzosopran) i fortepian (lub organy),
– Więc można kochać op.59 (2012) – sł. L. Staff – na sopran i fortepian,
– Wróżba op.62 (2013) – sł. L. Staff – na sopran (lub mezzosopran) i fortepian,
– Fatamorgana op.20a (2000,2013) – sł. K. I. Gałczyński – na sopran i fortepian,
– Lied vom Meer op.63 (2013) – sł. R. M. Rilke – na sopran i fortepian,
– Omnipotens sempiterne Deus op.66 (2014) – na sopran i fortepian
– Z okowów najmroczniejszej nocy op.55 (2011) na mezzosopran (tenor) i fortepian,
– 2 pieśni do sł. L.Staffa: Prośba o skrzydła, Kłamstwo op.56 (2011) na mezzosopran (tenor) i fortepian,
– Moc marzeń do sł. L.Staffa op.57 (2011) na mezzosopran (tenor) i fortepian,
– Czas jak sen (sł. L.Staff) op.58a (2012) – wersja na mezzosopran i fortepian,
– 3 Sonety Leopolda Staffa op.43 (2007) na baryton i fortepian,
– Gaude Maria Virgo op.60 (2013) na sopran, mezzosopran, tenor i organy (lub fortepian)
– Przymykam oczy op.68 (2014) – sł. L. Staff – na tenor i fortepian
– Dico ego opera mea Regi op.69 (2015) – wersja na sopran i fortepian
– Felix namque es, sacra Virgo Maria op.71 (2015) na sopran i fortepian
opracowania:
– kolędy: 11 – na chór i orkiestrę; 5 – na sopran i orkiestrę ;
7 – na chór 2-gł., 2 flety, 2 akordeony, fortepian, 2 skrzypiec i wiolonczelę; 5 – na 4 ręce ;
3 – na sopran, skrzypce, flet i fortepian , 4 – na chór 4-gł. (1997 – 2005),
– pieśni M.Karłowicz Na śniegu, S.Moniuszko Złota rybka
na sopran i ork. kameralną (2002),
– Ave Maria Bacha – Gounoda, Donizettiego, Saint-Saensa, Schuberta
na sopran i ork. smyczkową (2004),
– A.L.Webber Memory, G.Gershwin Somebody loves me – na głos i orkiestrę (2004),
– pieśni F.Chopina na głos i ork. smyczkową oraz na chór (2010),
– utwory pedagogiczne na różne składy kameralne
inne:
– kadencje do koncertów W.A.Mozarta: KV467 (1994) i KV 207 (1996),
– sygnały festiwalu „FORTE-PIANO” i festiwalu im. Adama z Wągrowca ( na fortepian ),
– przykłady do nauki kontrapunktu (op.47) – wybrane gatunki, kanony i fugi (1994-6, 2003-5),
– zebranie i opracowanie wyboru modalnych pieśni kościelnych (2004-5)