https://fst.iai-tabah.ac.id/slot-dana/ https://teknik.stahnmpukuturan.ac.id/slot88/ http://diopeni.appdevel.cirebonkota.go.id/slot88/ http://sidara.appdevel.cirebonkota.go.id/slot123/

OGÓLNOPOLSKIE WARSZTATY „BIAŁY GŁOS”

Opublikowano: 20.02.2018

Ogólnopolskie warsztaty pt. „Biały głos – czy wykształcony muzyk może nauczyć się śpiewu tradycyjnego?” skierowane są do studentów Akademii Muzycznych, Uniwersytetów, dyrygentów chóralnych i muzyków interesujących się przedstawianą problematyką. Uczestnicy wezmą udział w zajęciach z praktyki wokalnej oraz będą pracować z jednym z najwybitniejszych polskich specjalistów przedmiotu – Marcinem Bornusem – Szczycińskim.

ZGŁOSZENIA TUTAJ

Marcin Bornus-Szczyciński (ur. 1951) – jeden z pionierów wykonawstwa wokalnej muzyki barokowej w Polsce, założyciel zespołu Bornus Consort. Ukończył Wydział Nauk Ekonomicznych na Uniwersytecie Warszawskim. Przez cztery lata pracował jako asystent na Wydziale Zarządzania UW, następnie wybrał wolny zawód artysty muzyka. W 1986 w ramach stypendium rządu francuskiego odbył kurs mistrzowski u Williama Christie’ego w Konserwatorium Paryskim w zakresie interpretacji francuskiej muzyki barokowej.

Założyciel zespołu Bornus Consort (1981), który powstał w odpowiedzi na zamówienie Redakcji Muzyki Dawnej Polskiego Radia i jako pierwszy w Polsce, podjął próbę rekonstrukcji brzmienia małego męskiego zespołu wokalnego, w którym wymagana jest specyficzna technika wokalna. Zespół specjalizował się w polifonii polskiej z przełomu XVI i XVII w. Od połowy lat 90-tych poświęcił się muzyce średniowiecznej. Dokonał wielu nagrań dla Polskiego Radia, a także zarejestrował utwory Bartłomieja Pękiela, Piotra z Grudziądza, Mikołaja Zieleńskiego, Marcina Mielczewskiego, dzieła wszystkie Wacława z Szamotuł, polskie pieśni wielkopostne, śpiewy o św. Wojciechu, Media vita, In Assumptione B.M.V. i in. Koncertował w większości krajów europejskich.
Na zamówienie Teatru Wielkiego w Warszawie przygotował średniowieczny dramat liturgiczny „Ludus Danielis” oraz operę wczesnobarokową autorstwa Marco da Gagliano – „Dafne” (1608). Współpracował m.in. z następującymi zespołami i orkiestrami w Polsce:
• Fistulatores et Tubicinatores Varsovienses (Warszawa),
• Fiori Musicali (Kraków), • Capella Bydgostiensis (Bydgoszcz),
• Orkiestra Symfoniczna Filharmonii Narodowej (Warszawa),
• Orkiestra Kameralna Polskiego Radia Amadeus (Poznań),
• Ars Nova (Warszawa), • Sinfonia Varsovia (Warszawa),
• Concerto Palacco (Warszawa), • Schola Teatru Węgajty,
za granicą:
• Ars Cameralis (Praga),
• Capella Regia Musicalis (Praga),
• Musica Florea (Praga),
• Haendelsverenigung (Amsterdam),
• Les Arts Florissants (Paryż),
• Codex Calixtinus (Paryż),
• Hortus Musicus (Tallinn),
• Linnamuusikud (Tallinn),
• Akadiemia Starinnoj Muzyki (Moskwa),
• Musicalische Compagney (Berlin),
• La Petite Bande (Louvain),
• Cantio Antiqua (Praga).
W latach 1992-2011 wykładał liturgiczny śpiew tradycyjny w Kolegium Filozoficzno-Teologicznym oo. Dominikanów w Krakowie i Warszawie. Zainteresowanie dominikańską tradycją liturgiczną od XIII wieku do lat dwudziestych minionego stulecia zaowocowało badaniami we współpracy z francuskim muzykologiem i śpiewakiem, Marcelem Peresem oraz z Dominikiem Vellardem. W latach 1992-1997 prowadził Festiwal Muzyki Dawnej w Starym Sączu, a następnie wieloletni program „Siedem Tradycji” w ramach Festiwalu Kraków 2000. W 1993 roku wraz z Antonim Pilchem stworzył formułę Festiwalu Pieśń Naszych Korzeni, początkowo w Starym Sączu, a od 1995 roku w Jarosławiu. Do XIV edycji był dyrektorem artystycznym Festiwalu Muzyki Dawnej „Pieśń Naszych Korzeni” w Jarosławiu. Obecnie pełni rolę doradcy festiwalu. W 1992 roku wspólnie z Tomaszem Dobrzańskim założył pierwszy Polsce eksperymentalny Wydział Muzyki Dawnej w Państwowej Szkole Muzycznej II stopnia im. R. Bukowskiego we Wrocławiu, której był wicedyrektorem. W latach 2011-2015 był kantorem Świątyni Opatrzności Bożej w Warszawie, od 2011 jest kantorem w kościele św. Marii Magdaleny w Magdalence. Ostatnio poświęcił się niemal wyłącznie monodii, szczególnie monodii liturgicznej. Sam siebie chętniej niż muzykiem nazywa „tradycjonarzem”, zajmującym się rozpoznawaniem, utrwalaniem i upowszechnianiem rozmaitych tradycji lokalnych.

Program warsztatu: 02.03.2018 (piątek), ul. Słowackiego 7, AULA

10.00 Wykład – Śpiew biały a przedromantyczne techniki śpiewu 11.30-12.00 Przerwa
12.00-13.00 Chorał gregoriański – musica docta czy musica vulgaris?
16.00-18.00 Ćwiczenia z intonacji w skalach archaicznych 19.30-21.00 Śpiew pieśni tradycyjnych
03.03.2018 (sobota), ul. Słowackiego 7, AULA
10.00-11.30 Biały śpiew solowy – otwarte zajęcia indywidualne.

Uczestnicy warsztatów zaprezentują własną koncepcję wybranych przez siebie pieśni tradycyjnych. Przy wyborze pieśni można skorzystać z materiałów dostępnych dla uczestników.
11.30-12.00 Przerwa
12.00-13.30 Ciąg dalszy zajęć indywidualnych
16.30-17.30 Przygotowanie wspólnego wystąpienia uczestników warsztatów o g. 19.00
19.00-20.00 Prezentacja koncertowa rezultatów pracy warsztatowej. (Dom Polski, Bydgoszcz, ul. Grodzka 1).

Wykonane zostaną gregoriańskie propria mszalne (części zmienne) z rękopisu Einsiedeln 121 (r. 960-970) przeznaczone na III Niedzielę Wielkiego Postu. Utwory: Materiały nutowe dla uczestników kursu dostępne tylko do użytku własnego i podczas trwania warsztatów.

Opłata za udział w warsztatach wynosi: 50 zł dla uczestników (termin wpłaty: 23 lutego 2018) Opłata obejmuje materiały nutowe oraz zaświadczenie o uczestnictwie.

Opłata nie obejmuje kosztów przejazdu, zakwaterowania i wyżywienia. Koszty te ponosi uczestnik lub instytucja delegująca kandydata. Istnieje możliwość rezerwacji noclegu w Domu Studenta (ul. Staszica 7) – tel. 52 328 77 48 lub 52 322 51 55 (kontakt od poniedziałku do piątku w godz. 8:00-14.30).

Koszt noclegu 40 zł od osoby posiadającej status studenta, 90 zł (pokój 1-os.) lub 120 zł (pokój 2-os.) – nieposiadającej statusu studenta (ilość dostępnych miejsc jest ograniczona).

Opłatę należy wpłacić na konto: Akademia Muzyczna im. F. Nowowiejskiego w Bydgoszczy, ul. Słowackiego 7 Bank Pekao SA, nr 38 1240 3493 1111 0000 4279 1373, tytułem: Warsztaty – Marcin Bornus Szczyciński 2018, imię i nazwisko.
Chętni UCZESTNICY powinni wypełnić formularz zgłoszeniowy oraz nadesłać dowód wpłaty na adres: as. Magdalena Filipska, e-mail: madziafilipska@gmail.com do dnia 25 lutego 2018.

Organizatorzy: Akademia Muzyczna imienia Feliksa Nowowiejskiego w Bydgoszczy Wydział Dyrygentury, Jazzu i Edukacji Muzycznej Zakład Emisji Głosu Studenckie Koło Artystyczno-Naukowe Wydziału Dyrygentury, Jazzu i Edukacji Muzycznej Kierownictwo organizacyjne i naukowe: prof. zw. dr hab. Krzysztof Szydzisz, współpraca: as. Magdalena Filipska Kontakt z koordynatorem organizacyjnym warsztatów: as. Magdalena Filipska, tel. kom: 502 492 364, e-mail: madziafilipska@gmail.com